Mindenki, akinek van robotporszívója, tudja, hogy ezek a készülékek milyen tökéletesen megtalálják az utat a dokkolóállomásukhoz. Hamarosan a Hager új automatikus töltőrendszere (Hager acs) az elektromos autók számárai is lehetővé teszi ugyanezt. Az autók maguktól odahajtanak egy padlótöltő állomáshoz, mechanikusan rácsatlakoznak és elindul a töltési folyamat. A rendszer a járműgyártókkal szoros együttműködésben végzett innovációs kutatáson alapul. Ami most még csak egy prototípusnak tűnik, aminek kevés köze van a valósághoz, hamarosan valósággá válhat.
Tovább gondolt intelligens energiagazdálkodás
2018-ban a Hager kifejlesztett egy ma már széles körben használt intelligens töltőrendszert, a ” flow” energiagazdálkodási rendszert, ahol egy energiatároló egység energiát kap egy fotovoltaikus rendszerből, és az elektromos autók a töltőállomáson keresztül tölthetők.
Most egy lépéssel tovább léptek: az elektromos autó a töltőállomáshoz hajt, csatlakozik és magától feltölti az akkumulátort. Mi több, még energiát is leadhat. Erre azért lehet szükség, mert egy autó akkumulátora annyi energiát képes tárolni, amennyi egy átlagos családi ház egy hétig tartó áramellátásához elegendő. A jövőben ez az automatikus töltőrendszer decentralizáltan tehermentesíthetné a hálózatot, mérsékelve a fogyasztási csúcsokat. A nagy előnye, hogy az automatikus csatlakozás révén a jármű akkumulátorát a jármű leállítása után azonnal a hálózat rendelkezésére bocsátja.
A Hager aCS felépítése
Az új Hager acs egy talajra helyezhető vagy besüllyeszthető padlóegységből áll, amelyhez egy mozgatható kar tartozik, amelynek a jármű alvázán található a párja. Ha a jármű a padlóegység fölé kerül, az állomás mozgatható karja összekapcsolódik a járművel.
A kar feje rugalmasan állítható, így automatikusan alkalmazkodik a jármű magasságához. A 8-24 cm-es állítható magasságával minden járműtípusnál jól működik – és nem csak akkor, ha elektromos meghajtásról van szó. A moduláris plug-in rendszer elvileg hidrogénnel is felszerelhető, hogy üzemanyagcellás gépkocsikat lehessen vele tankolni. Amikor nincs használatban, egy levehető fedél védi az állomást a szennyeződésektől és a víztől.
Magán- és közterületen egyaránt használható
A Hager aCS használata számos alkalmazásban elképzelhető, a közterületeken nyújtott nagy töltési teljesítménytől az otthoni automatikus kétirányú töltésig, elektromos szempontból biztonságos kapcsolatot hozva létre. A moduláris plug-in rendszer lehetővé teszi a nyilvános töltést 1000 V egyenfeszültséggel és akár 300 kW-ig, valamint a 7,2 és 22 kW közötti otthoni töltési teljesítményt. Ezenfelül folyadékszelepek is beépíthetők, lehetővé téve egy külső akkumulátor-hűtőkör használatát. Ez különösen nagy töltési teljesítmény esetén érdekes, ahol a keletkező hőt el kell vezetni. A folyadékrendszer a hideg akkumulátorokat is előmelegítheti, és így optimalizálhatja a töltési teljesítményt.
Széles körű használat
A Hager acs jelenlegi prototípusa egyezik a már használt technológiák hazai és nemzetközi szabványaival. Az IEC nemzetközi szabványügyi szervezet már egy ideje az ACD-U hivatalos rövidített elnevezést használja az alváz alatti automatikus töltőkészüléken. A nemzetközi szabványügyi bizottságok is tudják, hogy az önvezetés egyre elterjedtebbé válásával szükség lesz öntöltési technológiára.
Az energia szolgáltatók vagy a magán háztartások könnyen elhelyezhetik ezeket a padlólemezeket a parkolókban. Az elektromos autók vezetőinek nem kell többé a töltésen gondolkozniuk – akár egy porszívó vagy fűnyíró robot, az autó is magától a töltőállomáshoz hajt, és rácsatlakozik a hálózatra.
Forrás: www.hagergroup.com